yamada
Posty: 235
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

wt 12 cze, 2012

no właśnie, ja tego nie ogarniam. pani daje ćwiczenie od dźwięku np. "c" i mamy napisać, tercja mała, duża, molowa i durowa. nie wiem, na czym to polega?

o co chodzi z tymi przewrotami?! nie rozumiem.
byłam, lecz zniknęłam. życie jest podłe. rezygnuję ze wszystkiego.

Awatar użytkownika
rzepola
Moderator
Posty: 698
Rejestracja: sob 17 kwie, 2010

wt 12 cze, 2012

Nie ma tercji molowych, durowych i dużych. Ostatnia może być wielka, ale z pozostałymi kompletnie nie wiem, o co może chodzić. Mogłabyś podać więcej wskazówek?
Ćwiczu, ćwiczu.
Chodź, zarzępolę Ci na szczypcach duszy mojej!

yamada
Posty: 235
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

wt 12 cze, 2012

mam dźwięki d-f-c podpisane + przy f mam krzyżyk.
d-f-c - krzyżyki przy f i c krzyżyki podpisane zw.
d-f-c brak krzyżyków i bemoli podpisane kółkiem.
d-f-c przy c bemol podpisane zm. :shock:
byłam, lecz zniknęłam. życie jest podłe. rezygnuję ze wszystkiego.

Awatar użytkownika
Derry
Posty: 387
Rejestracja: ndz 11 kwie, 2010

wt 12 cze, 2012

zmniejszona/zwiększona - pewnie o to chodzi...

Awatar użytkownika
Namizawa
Posty: 644
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

wt 12 cze, 2012

jeżeli pod trójdźwiękiem jest "+" to oznacza to że jest durowy 3w+3m np d-fis-a
jeśli jest "o" to znaczy że molowy 3m+3w d-f-a
zw-trójdźwięk zwiekszony 3w+3w d-fis-ais
zm-trójdźwięk zmniejszony 3m+3m d-f-as

przewroty polegają na przeniesieniu prymy akordy o oktawę wyżej np
w gamie D dur:
d-fis-a zapis pod akordem + -akord w formie podstawowej
fis-a-d zapis pod akordem + 3 (trójka pod +,jak usiłuję to zrobić graficznie to w podglądzie nie widać więc musisz sobie wyobrazić) -akord na tercji
a-d-fis zapis pod akordem +5 (piątka zapisana pod +) -akord na kwincie

analogicznie w gamie np. d moll
d-f-a zapis pod akordem o -akord w formie podstawowej
f-a-d zapis pod akordem o 3 (trójka pod kółkiem) -akord na tercji
a-d-f zapis pod akordem o 5 (piątka pod kółkiem) -akord na kwincie

legenda:
+ akord durowy
o akord molowy
3-tercja
5-kwinta

Mam nadzieję ze wygląda to w miarę przejrzyście.I że trochę pomogłam :)
Every time you write parallel fifths, Bach kills a kitten.

Skrzypce są nagie. Mają chude ramionka. Niezdarnie chcą się nimi
zasłonić. Płaczą ze wstydu i zimna. Dlatego. A nie, jak twierdzą recenzenci
muzyczni, żeby było piękniej. To nieprawda. Z.Herbert

yamada
Posty: 235
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

wt 12 cze, 2012

Nami, od teraz biorę lekcje od Ciebie! :-D
byłam, lecz zniknęłam. życie jest podłe. rezygnuję ze wszystkiego.

Awatar użytkownika
Namizawa
Posty: 644
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

wt 12 cze, 2012

Bardzo mi miło :) Teoria to fajna sprawa póki nie muszę robić czegoś związanego z rytmami lub rozpoznawaniem słuchowym
Every time you write parallel fifths, Bach kills a kitten.

Skrzypce są nagie. Mają chude ramionka. Niezdarnie chcą się nimi
zasłonić. Płaczą ze wstydu i zimna. Dlatego. A nie, jak twierdzą recenzenci
muzyczni, żeby było piękniej. To nieprawda. Z.Herbert

Awatar użytkownika
KamRoko
Posty: 17
Rejestracja: ndz 20 sty, 2013

sob 26 sty, 2013

Powiem prosto...
Tonacja durowa jest wtedy kiedy utwór jest radosny, a molowa kiedy smutny.
Mnie pani nauczyciel tak uczyła.
Pozdrawiam
Skrzypce ukoją swoim wdziękiem dusze
moją.
Muzyka popłynie z ich wnętrza jak rzeka
przeszywając mnie,
Dotykając dna serca ludzkiego.

Awatar użytkownika
Namizawa
Posty: 644
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

ndz 27 sty, 2013

Wiem, że dopiero się uczysz, ale rozpoznawanie tonacji w ten sposób to raczej nie najlepszy pomysł na dłuższą metę.Może się sprawdzic, gdy musisz rozpoznac pojedynczy akord, ale w momencie gdy masz utwór bardziej skomplikowany harmonicznie to już nie jest takie proste.Dźwięki skali durowej też mogą się połączyc tak, że będą brzmiec bardziej smutno.
Z resztą smutno/wesoło-to dośc subiektywne okreslenia.

(hehe potencjalny muzykolog musiał się powymądrzac :) )
Every time you write parallel fifths, Bach kills a kitten.

Skrzypce są nagie. Mają chude ramionka. Niezdarnie chcą się nimi
zasłonić. Płaczą ze wstydu i zimna. Dlatego. A nie, jak twierdzą recenzenci
muzyczni, żeby było piękniej. To nieprawda. Z.Herbert

Wróć do „Edukacja”