Jatuts
Posty: 7
Rejestracja: wt 13 lip, 2010

sob 18 cze, 2011

Witajcie. Prawie rok temu kupiłem sobie skrzypce. Mimo sporego doświadczenia z instrumentami (na kilku już gram na poziomie zaawansowanym) postąpiłem bardzo nierozważnie i kupiłem jeden z najtańszych modeli jaki znalazłem (w zeszłym roku pomogliście mi z niesfornymi kołkami). Bardzo szybko się rozstrajają, kołki, nawet mocno wciśnięte po kilku minutach gry "odskakują". W każdym razie - niedawno postanowiłem powrócić do tego instrumentu smyczkowego i poćwiczyć.
Mimo ciągłej potrzeby strojenia, technicznie nie idzie mi źle - palce wyćwiczone na gitarach, smyczkiem nie zahaczam innych strun i potrafię przeciętnie operować. Największym dla mnie problemem jest przyzwyczajenie do progów gitarowych/skali/akordów.
Na którymś forum czytałem o czymś w rodzaju "tabulatorów dla skrzypiec", w których dla każdej struny zapisuje się odpowiednie miejsce dla palca. Nie chcę się pomylić, ale o ile mnie pamięć nie myli, na owym forum nazywano to "palcówką".
Tu pojawia się moje pytanie - chciałbym się dowiedzieć (tutaj zaznaczę, że planuję namalować sobie małe kropki pod strunami dla każdego "miejsca", by wyuczyć się odpowiedniego ustawienia palców dla ważniejszych dźwięków) czy wyżej wymienione miejsca odpowiadają kolejnym dźwiękom (na przykład: D,E,F/D, D#,E,E#,F,F# etc) czy jest może inna...?
Miałem zamiar po prostu zaznaczyć główne dźwięki pod każdą ze strun, ale pomyślałem, że nie zaszkodzi się zapytać o to i efektywność potencjalnych ćwiczeń tego typu ^^
Mam tylko nadzieję, że zbytnio nie zagmatwałem i mniej więcej jest jasne o co mi chodzi ^^
Z góry dzięki za odpowiedzi

Edit: W sumie wypadałoby mi zmienić struny. Mimo iż nie były szczególnie często używane, to jednak odczuwam niewielką niechęć do tych montowanych "fabrycznie". Którego producenta polecacie?

Awatar użytkownika
sledzik
Posty: 242
Rejestracja: sob 17 kwie, 2010

sob 18 cze, 2011

W kwestii strun, to wszystko zależy ile chcesz na nie wydać, ale ja się na skrzypcowych nie bardzo znam.
Takie zaznaczanie sobie dźwięków, to chyba nie jest całkiem dobry pomysł, a już szczególnie wszystkich :) Ja pamiętam, że miałam zaznaczony 3 palec jakąś taśmą, czy coś, ale jak dostałam inny instrument, to całkiem zgłupiałam, nie potrafiłam się znaleźć bez tej 'ściągi'. Można się nauczyć grać bez takich 'pomocy', więc moim zdaniem to nie jest potrzebne, tym bardziej, ze jak kropki znikną może być ciężko, bo chyba nie zamierzasz cały czas grać z kropkami :-P
Licence to Interpret
Starring: The Viola Player - agent 000, or even less...
"My name is Player, Viola Player"

Awatar użytkownika
rzepola
Moderator
Posty: 698
Rejestracja: sob 17 kwie, 2010

sob 18 cze, 2011

Zasadniczo wygląda to tak: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Violi ... _chart.svg i dalej analogicznie. Co do efektywności - są dwie szkoły i żadna nie chce się przychylić do opinii drugiej. Z jednej strony zaznaczając odpowiednie miejsca wyrabiamy odpowiednie nawyki w mięśniach (uczą się trafiać we właściwe miejsce), z drugiej, jeśli potrzebujesz "znaku", żeby widzieć, które miejsce jest tym właściwym, to granie nie ma chyba większego sensu. Nie wierzę, jednak, by takie zaznaczanie mogło w którymkolwiek momencie zaszkodzić, ale już wspomniałam - funkcjonują w obiegu dwie opinie. Jeśli ostatecznie zdecydujesz się zaznaczyć dźwięki, to tylko w bardzo nietrwały sposób, żeby móc w każdej chwili pozbyć się owych wskazówek.
Co do strun polecam: struny-t17287.html .
EDIT: Sledzik mnie uprzedziła w odpowiedzi. Co do jej postu - kiedy znikają kropki znaczące odpowiednie miejsca nie jesteśmy zdezorientowani, bo mamy już wyrobiony nawyk stawiania palca w odpowiednie miejsce. Przynajmniej ja tak miałam...
Ćwiczu, ćwiczu.
Chodź, zarzępolę Ci na szczypcach duszy mojej!

Awatar użytkownika
sledzik
Posty: 242
Rejestracja: sob 17 kwie, 2010

sob 18 cze, 2011

Ja byłam kompletnie zdezorientowana, do tej pory mam głupi nawyk szukania kwarty, zanim zacznę grać coś 3 palcem w I pozycji...
Licence to Interpret
Starring: The Viola Player - agent 000, or even less...
"My name is Player, Viola Player"

Jatuts
Posty: 7
Rejestracja: wt 13 lip, 2010

sob 18 cze, 2011

rzepola pisze:z drugiej, jeśli potrzebujesz "znaku", żeby widzieć, które miejsce jest tym właściwym, to granie nie ma chyba większego sensu.

Jak już wspominałem - gram na kilku instrumentach, więc nie mam żadnych problemów z odróżnianiem dźwięków i znajdywaniem tych szukanych, co jednak nie oznacza, że trafiam w nie palcami za pierwszym razem. Na razie to wygląda tak, że trafiam dobrze tylko pierwszym palcem, a co do reszty, to zazwyczaj odrobinę obok. Jest to kwestia ogrania i przyzwyczajenia się do skrzypiec, ale jeśli istnieje jakaś metoda, która może przyśpieszyć szkolenie, to dlaczego jej nie wykorzystać ^^?
rzepola pisze: Co do strun polecam: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Violi ... _chart.svg .

Link źle się skopiował ^^

PS - Wielkie dzięki za link z Wikipedii ^^ Czegoś takiego szukałem

Awatar użytkownika
miy
Posty: 119
Rejestracja: ndz 11 lip, 2010

sob 18 cze, 2011

Lepiej nie zaznaczać sobie a po prostu to wćwiczyć, jak wejdzie pod palce to już zostanie. Polecam granie gam

A co do strun to ciężko powiedzieć ten jest najlepszy producent ect. To zależy jakie chcesz uzyskać brzmienie skrzypiec (bo struny też swoje dają) no i do każdego instrumentu dopasowuje się inne struny, które najlepiej brzmią do danego modelu, często rózne, nawet każda struna z innej firmy ;)
" (...) Prędkość wibracji jest sprawą osobistą i bardzo intymną "
-doc.R.Grainer

Bądźmy wyrozumiali !:x


http://www.youtube.com/watch?v=KL6qKA0pyLU&feature=related

Nodame Cantabile
Megumi-chan - Schubert, Sonata a-moll *.*

pk_grajek
Posty: 9
Rejestracja: czw 27 maja, 2010

pn 20 cze, 2011

Tu masz jeszcze ciekawy link też z widokiem obok :-)
http://www.violinonline.com//interactivefingerboard.htm

Awatar użytkownika
pivovarit
Posty: 38
Rejestracja: ndz 13 mar, 2011

śr 29 cze, 2011

Nalep sobie cienkie paski taśmy klejącej(albo poproś kogoś o pomoc) a jak zaczniesz grać z nut to szybko zapomnisz o tych markerach i bedzie i wilk syty i owca cała ;)
gg:3132361

The greatest pleasure in life is doing what people say you cannot do.
-Walter Bagehot

I never believed in luck. I found the harder I worked, the luckier I got.
-Gene Simmons

Awatar użytkownika
Derry
Posty: 387
Rejestracja: ndz 11 kwie, 2010

śr 29 cze, 2011

Odświeżę może niepotrzebnie, ale powtórzę rozszerzając nieco - przyklejanie pasków nie powinno mieć miejsca. Dźwięk winien być "odnajdywany" na gryfie za pomocą słuchu... Za pomocą pasków słuch się nie rozwinie... To jest ułatwianie sobie życia... Pozorne! Takie zaznaczanie dźwięków jest ostatecznością dla dzieciaków/osób uczących się, gdy fałszują niemiłosiernie po dłuższym czasie gry (praca nad intonacją to II rok nauki wg standardowego nauczania w 6-letnim cyklu, o ile się nie mylę). Oczywiście to jest moje zdanie wyrobione na podstawie własnych obserwacji oraz opinii znanych mi osób, w tym mojego nauczyciela.

Nie chciałem już wtrącać, ale jak zobaczyłem powyższy post, to nieco krew mnie zalała :-P

kropka
Posty: 2
Rejestracja: pn 29 sie, 2011

pn 29 sie, 2011

czy mógłby mi ktoś podać na której strunie, który palec ....
c2 f2 g2 ? dziękuję!

kasiak
Posty: 36
Rejestracja: pn 03 maja, 2010

pn 29 sie, 2011

c2= 2 na A nisko(razem z 1)
f2= 1 na E przy progu
g2= 2 na E nisko
mam nadzieje, ze czytelnie;)

Awatar użytkownika
rzepola
Moderator
Posty: 698
Rejestracja: sob 17 kwie, 2010

pn 29 sie, 2011

Kasiak ma rację, ale warto dodać, że nie są to jedyne możliwe umiejscowienia tych dźwięków na gryfie. Więcej można znaleźć w już istniejącym temacie: pytanie-dotyczace-dzwiekow-na-gryfie-t17837.html.
Proszę uprzejmie o zapoznanie się z regulaminem przy następnej wizycie na forum. Zgodnie z §5 2. szczególnie zakazane jest używanie w tematach słów takich jak "problem", "prośba", "pomocy", itp. Ten temat niedługo połączę z już istniejącym, do którego podałam link.
EDIT: No i polecam powiedzieć coś więcej o sobie. Dlaczego akurat potrzebujesz tych dźwięków? Jak rozumiem to początek nauki. Jesteś pewna, że to, co robisz w tej chwili, jest odpowiednie na tym poziomie zaawansowania?
Ćwiczu, ćwiczu.
Chodź, zarzępolę Ci na szczypcach duszy mojej!

mbrodowski
Posty: 10
Rejestracja: pt 07 sty, 2011

pn 29 sie, 2011

coś mi się wydaję, że te dźwięki można osiągnąć na wiolonczeli, nie wiem jakim cudem na skrzypcach...
można najniższe C złapać na strunie G trzecim palcem i będzie to C4
w altówce ostatnia struna to C3, więc też za wysoko, dopiero w wiolonczeli czwarta struna to C2 i jest to najniższy dźwięk na tym instrumencie
może się mylę, ale opieram się o APTuner

Awatar użytkownika
rzepola
Moderator
Posty: 698
Rejestracja: sob 17 kwie, 2010

pn 29 sie, 2011

Masz rację, ale kasiak również. W notacji, czy też w nazewnictwie muzycznym, bardzo istotna jest, w tym miejscu, wielkość liter. Oktawy po kolei zaczynają się od C2, C1, C, c, c1, c2, c3, c4, c5, gdzie c5 jest najwyższym używanym w muzyce dźwiękiem, a C2 najniższym, osiągalnym tylko w wielkich organach. Oktawy te po kolei noszą nazwy: oktawa subkontra, o. kontra, o. wielka, o. mała, o. razkreślna, o. dwakreślna, ... , o. pięćkreślna.
Poza tym jakie C4 na wiolonczeli? Jakie C3 na altówce? Coś musiało Ci się pomylić z nazewnictwem. Altówkę stroi się od c.
Ćwiczu, ćwiczu.
Chodź, zarzępolę Ci na szczypcach duszy mojej!

kropka
Posty: 2
Rejestracja: pn 29 sie, 2011

pn 29 sie, 2011

dziękuję za pomoc. bez problemu zagrałam na skrzypcach :)

Awatar użytkownika
pivovarit
Posty: 38
Rejestracja: ndz 13 mar, 2011

pn 29 sie, 2011

Derry pisze:Odświeżę może niepotrzebnie, ale powtórzę rozszerzając nieco - przyklejanie pasków nie powinno mieć miejsca. Dźwięk winien być "odnajdywany" na gryfie za pomocą słuchu... Za pomocą pasków słuch się nie rozwinie... To jest ułatwianie sobie życia... Pozorne! Takie zaznaczanie dźwięków jest ostatecznością dla dzieciaków/osób uczących się, gdy fałszują niemiłosiernie po dłuższym czasie gry (praca nad intonacją to II rok nauki wg standardowego nauczania w 6-letnim cyklu, o ile się nie mylę). Oczywiście to jest moje zdanie wyrobione na podstawie własnych obserwacji oraz opinii znanych mi osób, w tym mojego nauczyciela.

Nie chciałem już wtrącać, ale jak zobaczyłem powyższy post, to nieco krew mnie zalała :-P


Ja się tak uczyłem i jestem zwolennikiem tej metody.
Przecież paski nie zwalniają skrzypka ze słuchania jaki dzwięk jest wydobywany... można postawić palec na pasku i ciągle mieć koszmarną intonację...
gg:3132361

The greatest pleasure in life is doing what people say you cannot do.
-Walter Bagehot

I never believed in luck. I found the harder I worked, the luckier I got.
-Gene Simmons

mbrodowski
Posty: 10
Rejestracja: pt 07 sty, 2011

pn 29 sie, 2011

nie wiem, nie znam się na tyle, opierałem się na tym:
odczyt ustawiony na wiolonczelę na pierwszym obrazku, na drugim na altówkę
cello.png

viola.png


http://en.wikipedia.org/wiki/Cello#Description
no i tu w sumie piszą że C2

Awatar użytkownika
pivovarit
Posty: 38
Rejestracja: ndz 13 mar, 2011

pn 29 sie, 2011

mbrodowski pisze:nie wiem, nie znam się na tyle, opierałem się na tym:
odczyt ustawiony na wiolonczelę na pierwszym obrazku, na drugim na altówkę
cello.png

viola.png


http://en.wikipedia.org/wiki/Cello#Description
no i tu w sumie piszą że C2

Ale czy te źródła nie posługują się przypadkiem zachodnią notacją?
gg:3132361

The greatest pleasure in life is doing what people say you cannot do.
-Walter Bagehot

I never believed in luck. I found the harder I worked, the luckier I got.
-Gene Simmons

Wróć do „Skrzypce”