jakub7000
Posty: 1
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

sob 10 kwie, 2010

Cześć, mam pytanko dotyczące harmonii. Zapewne są tu osoby z SM lub które je ukończyły, więc pomoc powinna być do uzyskania.

Wiadomo, że po S w drugim przewrocie nie może być D w drugim przewrocie, nawet pomimo tego, że jest to tylko przesunięcie basu o sekundę.

A co jeśli mam możliwość połączenia D z S (np. w minorze eolskim)?
Czy z D w drugim przewrocie mogę przejść do S w tymże trybie? Czy jednak D musi być bez przewrotu i S także?

Wiem, że dzisiaj panuje nastrój, w którym większości nie chciałoby się podejmować czegokolwiek poważniejszego, ale jednak jest mi to potrzebne.

Z góry dziękuję i

[*]

yamada
Posty: 235
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

czw 06 maja, 2010

.
Ostatnio zmieniony śr 19 paź, 2011 przez yamada, łącznie zmieniany 1 raz.
byłam, lecz zniknęłam. życie jest podłe. rezygnuję ze wszystkiego.

Awatar użytkownika
sledzik
Posty: 242
Rejestracja: sob 17 kwie, 2010

czw 06 maja, 2010

Nie wydaje mi się to mało. Ja nie pamiętam ile umiałam, w ogóle mało pamiętam z muzycznej jakoś...Ale tak w ogóle, to nie wiem, czy to wszystko co wymieniłaś umiałam po 4 klasie (też cykl 4-letni), a z teorii byłam w jedną z najlepszych w klasie (np. do tej pory nie wiem co znaczą napisy nad nutami, dotyczące tempa...)
Napewno umiałam klucz wiolinowy i część interwałów. Może koło kwintowe? Pewna nie jestem, ale wydaje mi się, że to było w pierwszej klasie (bo z pierwszej klasy kojarzę pisanie ściagi z koła kwintowego na biurku nauczycielki, z której korzystałam do końca 4 klasy :lol: )
Licence to Interpret
Starring: The Viola Player - agent 000, or even less...
"My name is Player, Viola Player"

Awatar użytkownika
paranoja
Moderator
Posty: 245
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

pt 07 maja, 2010

Yamada, to zależy od tego w jaki sposób nauczyciel rozłoży sobie materiał na 4 lata. Oczywiście są pewne wytyczne, ale raczej nie ścisłe. Tak sądzę. U mnie np. nie było koła kwintowego w 1 klasie, jak mówi śledzik. Ważne są informacje, które zdobędziesz po całej edukacji I stopnia. Ja miałam interwały do kwinty, 2 klucze, gamy do 1 znaku? ( chyba, nie jestem pewna ). Molowe i durowe. To tak mniej więcej.
Ale jak mówiłam, wszystko zależy od nauczyciela.

yamada
Posty: 235
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

pt 07 maja, 2010

.
Ostatnio zmieniony śr 19 paź, 2011 przez yamada, łącznie zmieniany 1 raz.
byłam, lecz zniknęłam. życie jest podłe. rezygnuję ze wszystkiego.

Awatar użytkownika
paranoja
Moderator
Posty: 245
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

pt 07 maja, 2010

Zawsze możesz dokształcać się sama, jeśli jesteś rządna wiedzy! ;)

Awatar użytkownika
Dori
Posty: 146
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

wt 11 maja, 2010

Mój syn, jak wiesz, trafił od razu do IV klasy SM i nadrabia zaległości na korepetycjach. Córka jest w I klasie (cykl 6-letni). Ona dotąd miała interwały: sekundy, tercja mała, kwinta i oktawa. On przez 1. miesiąc zrobił wszystkie interwały w obrębie oktawy, rytmy, potem leciały gamy do 3 znaków, triada harmoniczna, solfeż i na moją wiedzę tu się kończy praktycznie materiał III klasy cyklu 6-letniego. Miał jeszcze trytony, ale trudno mi powiedzieć, czy to były zaległe, czy już bieżące zagadnienia.
A wszystko trzeba bez przerwy utrwalać, bo z głowy i uszu wypada. Dlatego zajmuje się tym prawie codziennie. Gdyby uczył się tylko 2 x tydzień tempo byłoby znacznie wolniejsze, pewnie 5-krotnie.
W I klasie najważniejsze są nuty (to też umiejętność), rytmy i śpiewanie. Interwałów odrobina, jak widać, bo nie wszyscy uczą się w tym samym tempie.
Nauczyciele instrumentów twierdzą, że na rytmice, czy też kształceniu słuchu robi się za mało i za wolno, a nauczyciele teorii twierdzą, że to nie jest takie łatwe nauczyć wszystkich czysto śpiewać.
Rodziców zapraszam na forum: "Dzieciaki ze szkół muzycznych"
http://forum.gazeta.pl/forum/f,45595,Dzieciaki_ze_szkol_muzycznych.html

yamada
Posty: 235
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

sob 12 cze, 2010

.
Ostatnio zmieniony śr 19 paź, 2011 przez yamada, łącznie zmieniany 1 raz.
byłam, lecz zniknęłam. życie jest podłe. rezygnuję ze wszystkiego.

Awatar użytkownika
Namizawa
Posty: 644
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

sob 12 cze, 2010

Jeśli się nie mylę grasz 3ci takt z bemolem.Znaki przygodne obowiązują tylko w zakresie taktu w którym się znajdują więc jeśli w 1 jest,w 2 nie ma to w 3 już musi być bo kasownik traci ważność po zakończeniu taktu.
Every time you write parallel fifths, Bach kills a kitten.

Skrzypce są nagie. Mają chude ramionka. Niezdarnie chcą się nimi
zasłonić. Płaczą ze wstydu i zimna. Dlatego. A nie, jak twierdzą recenzenci
muzyczni, żeby było piękniej. To nieprawda. Z.Herbert

yamada
Posty: 235
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

sob 12 cze, 2010

.
Ostatnio zmieniony śr 19 paź, 2011 przez yamada, łącznie zmieniany 3 razy.
byłam, lecz zniknęłam. życie jest podłe. rezygnuję ze wszystkiego.

Awatar użytkownika
Namizawa
Posty: 644
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

sob 12 cze, 2010

Dokładnie tak ;]

proszę bardzo :-D
Every time you write parallel fifths, Bach kills a kitten.

Skrzypce są nagie. Mają chude ramionka. Niezdarnie chcą się nimi
zasłonić. Płaczą ze wstydu i zimna. Dlatego. A nie, jak twierdzą recenzenci
muzyczni, żeby było piękniej. To nieprawda. Z.Herbert

yamada
Posty: 235
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

sob 12 cze, 2010

.
Ostatnio zmieniony śr 19 paź, 2011 przez yamada, łącznie zmieniany 1 raz.
byłam, lecz zniknęłam. życie jest podłe. rezygnuję ze wszystkiego.

Awatar użytkownika
Kafar
Moderator
Posty: 107
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

sob 12 cze, 2010

A ja z kolei zawsze myślałem, że kasownik dotyczy tylko nuty, przed którą się znajduje. Ale ja tam jestem tylko prostym szarpidrutem.

Awatar użytkownika
Namizawa
Posty: 644
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

sob 12 cze, 2010

Hehe skąd ja to znam,pamiętam kiedyś grałam coś że w takcie dochodził krzyżyk.Ja swoje a nauczycielka ciągle źle,źle... Jakoś tak mi się w głowę wbiło że pierw go dawałam a przy następnej nutce już nie ;p
Masz jeszcze cały jutrzejszy dzień,może na wszelki wypadek zaznacz to sobie w nutach i kilka razy przegraj patrząc w nie.W sumie powinno zadziałać (mimo że właśnie to wymyśliłam ;D),tak sądzę ;-)

Niestety Kafar życie nie jest takie proste o czym nieraz przypomina mi dźgający powietrze smyczek mojej nauczycielki (wymierzony we mnie rzecz jasna ;p) ;D
Every time you write parallel fifths, Bach kills a kitten.

Skrzypce są nagie. Mają chude ramionka. Niezdarnie chcą się nimi
zasłonić. Płaczą ze wstydu i zimna. Dlatego. A nie, jak twierdzą recenzenci
muzyczni, żeby było piękniej. To nieprawda. Z.Herbert

yamada
Posty: 235
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

sob 12 cze, 2010

.
Ostatnio zmieniony śr 19 paź, 2011 przez yamada, łącznie zmieniany 1 raz.
byłam, lecz zniknęłam. życie jest podłe. rezygnuję ze wszystkiego.

Awatar użytkownika
sledzik
Posty: 242
Rejestracja: sob 17 kwie, 2010

sob 12 cze, 2010

Z tego co mi wiadomo, to znaki przygodne obowiązują tylko do końca taktu, ale jak twierdzisz, że zgłupiałaś, to się upewnij u nauczyciela instrumentu/teorii i po problemie :P
Licence to Interpret
Starring: The Viola Player - agent 000, or even less...
"My name is Player, Viola Player"

yamada
Posty: 235
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

sob 12 cze, 2010

.
Ostatnio zmieniony śr 19 paź, 2011 przez yamada, łącznie zmieniany 1 raz.
byłam, lecz zniknęłam. życie jest podłe. rezygnuję ze wszystkiego.

Awatar użytkownika
Namizawa
Posty: 644
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

sob 12 cze, 2010

A właśnie... a jak grałaś na lekcji to nauczyciel coś mówił na ten temat? tzn nie wychwycił jakiejś niezgodności tego co grasz z tym co jest w nutach?
Every time you write parallel fifths, Bach kills a kitten.

Skrzypce są nagie. Mają chude ramionka. Niezdarnie chcą się nimi
zasłonić. Płaczą ze wstydu i zimna. Dlatego. A nie, jak twierdzą recenzenci
muzyczni, żeby było piękniej. To nieprawda. Z.Herbert

yamada
Posty: 235
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

sob 12 cze, 2010

.
Ostatnio zmieniony śr 19 paź, 2011 przez yamada, łącznie zmieniany 1 raz.
byłam, lecz zniknęłam. życie jest podłe. rezygnuję ze wszystkiego.

Awatar użytkownika
sledzik
Posty: 242
Rejestracja: sob 17 kwie, 2010

sob 12 cze, 2010

Ale komisja jak nie bedzie patrzeć w nuty, to się nie kapnie pewnie ;)
Licence to Interpret
Starring: The Viola Player - agent 000, or even less...
"My name is Player, Viola Player"

yamada
Posty: 235
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

sob 12 cze, 2010

.
Ostatnio zmieniony śr 19 paź, 2011 przez yamada, łącznie zmieniany 1 raz.
byłam, lecz zniknęłam. życie jest podłe. rezygnuję ze wszystkiego.

Awatar użytkownika
Tokyonobiora
Posty: 93
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

sob 12 cze, 2010

nie będą patrzeć w nuty. Nigdy przynajmniej w mojej szkole żadna osoba z komisji nie patrzy się w nuty. Chyba, że jest to twój nauczyciel, ale tylko w przypadku, gdy ledwo coś umiesz na pamięć i on chce Ci podpowiadać. Więc nie martw się :)
Liście
Padają na kamień
Koło wody.

Awatar użytkownika
Namizawa
Posty: 644
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

sob 12 cze, 2010

Chyba lepiej się pomęczyć i zagrać tak jak powinno być,lepiej nie tracić pkt za takie drobiazgi.A może powycieraj to co masz i prześledź cały utwór od początku,sama zaznacz gdzie muszą być bemole.Jak się zrobi coś samemu lepiej do głowy wejdzie.
Every time you write parallel fifths, Bach kills a kitten.

Skrzypce są nagie. Mają chude ramionka. Niezdarnie chcą się nimi
zasłonić. Płaczą ze wstydu i zimna. Dlatego. A nie, jak twierdzą recenzenci
muzyczni, żeby było piękniej. To nieprawda. Z.Herbert

Awatar użytkownika
sledzik
Posty: 242
Rejestracja: sob 17 kwie, 2010

sob 12 cze, 2010

U mnie komisja tylko słuchała, rób dobrą minę do złej gry i będzie gitara ;)
Licence to Interpret
Starring: The Viola Player - agent 000, or even less...
"My name is Player, Viola Player"

yamada
Posty: 235
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

sob 12 cze, 2010

.
Ostatnio zmieniony śr 19 paź, 2011 przez yamada, łącznie zmieniany 1 raz.
byłam, lecz zniknęłam. życie jest podłe. rezygnuję ze wszystkiego.

tijgertje
Posty: 40
Rejestracja: pn 19 kwie, 2010

pn 14 cze, 2010

yamada pisze:taki prowizoryczny rysunek: Obrazek

mam taki mały problem. gram utwór w tonacji b-moll, a jeśli mam bemol to muszę grać 1 palec jako 'es', ale potem mam kasację i w trzecim takcie znowu mam ten 1 palec i czy mam go grać jako 'es', czy jako normalne 'a' :?:
mam nadzieję, że jakoś zrozumiale to opisałam, ale po prostu pogubiłam się.


b-moll? Nooo, to masz tych bemoli troche;) Przy okazji, jesli ten zapis jest w kluczu basowym, to a z bemolem to "AS" nie es (ten to e z bemolem).
Znaki przykluczowe obowiazuja w calym utworze, chyba, ze znoszone sa przez znaki przygodne. Te obowiazuja od miejsca wystapienia do konca taktu przy tej samej nucie, kazdy kolejny znak anuluje dzialanie poprzedniego. Po kresce taktowej wracasz do znakow przykluczowych. Zwlaszcza w tonacjach molowych znakow przygodnych moze byc calkiem sporo i czasem ciezko sie polapac. Mimo, ze teorie mam wyklepana, to czasem tez zdarza mi sie zagapic i wiem, jak ciezko potem wycwiczyc cos z inna nuta. Powodzenia! I pilnuj znakow nastepnym razem przy rozczytywaniu:)

Awatar użytkownika
Dori
Posty: 146
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

pn 14 cze, 2010

A swoją drogą kto zadaje uczniowi utwór w takiej tonacji po kilku miesiącach grania?! Jako ćwiczenie owszem, żeby nauczyć czytać znaki, ale na egzamin...

Naprawdę masz przy kluczu takie znaki?
Rodziców zapraszam na forum: "Dzieciaki ze szkół muzycznych"
http://forum.gazeta.pl/forum/f,45595,Dzieciaki_ze_szkol_muzycznych.html

violinpop
Posty: 22
Rejestracja: wt 20 kwie, 2010

pn 14 cze, 2010

Nauczyciele nie muszą patrzeć w nuty, oni znają te utwory, sami grali, czy też powtarzają się co roku. Wracając do znaków chromatycznych często słychać, gdzie uczeń opuścił znak chromatyczny :)

W razie wątpliwości rzuć tu utwór to CI pomożemy :)

yamada
Posty: 235
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

pn 14 cze, 2010

.
Ostatnio zmieniony śr 19 paź, 2011 przez yamada, łącznie zmieniany 1 raz.
byłam, lecz zniknęłam. życie jest podłe. rezygnuję ze wszystkiego.

Awatar użytkownika
Kafar
Moderator
Posty: 107
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

pt 18 cze, 2010

Temat dotyczy wszystkich instrumentów, wiec pozwoliłem sobie przenieść go do działu Edukacja.

AnnaKarenina
Posty: 81
Rejestracja: wt 13 kwie, 2010

ndz 20 cze, 2010

Od razu zaznaczę - potraktujcie łagodnie pytanie laika. Brzmi ono tak: czy melodię zapisaną w kluczu basowym da się przetransponować na klucz wiolinowy? Pewnie się da - tak przypuszczam - pytanie tylko jak? Może to zrobić laik, posługując się jakąś zasadą czy regułą, czy też jest to za trudne? Będę wdzięczna za odp. A sama rzecz dotyczy pieśni Schumanna "Ich grolle nicht", którą bardzo chciałabym zagrać...

Awatar użytkownika
Kafar
Moderator
Posty: 107
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

ndz 20 cze, 2010

Nie uważam się za speca, ale klucz wskazuje tylko dźwięk jeden ze strun na pięciolinii, wiedząc jaki to dźwięk możesz go zapisać w innym kluczu, a jak się nie zmieści to na liniach dodanych. Po to własnie isę stosuje różne klucze, żeby nie dodawać dwudziestu linii.
Jeżeli nie potrafisz jednak wydobyć takich dźwięków to możesz sobie to przetransponować, chyba najlepiej o oktawę, z punktu widzenia harmonii. Ale jak grasz sama to chyba nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przetransponować sobie wszystko do najwygodniejszej tonacji (gitarzyści to strasznie leniwe bestie, stad takie nastawienie).

Poniżej masz te dwa klucze. Mam nadzieje, że choć torchę pomogłem.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Klucz_basowy
http://pl.wikipedia.org/wiki/Klucz_wiolinowy

Awatar użytkownika
Namizawa
Posty: 644
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

ndz 20 cze, 2010

Myślę że można to bez problemu zrobić.Wiadomo że różnica między basowym a wiolinowym to tercja mała w górę,czyli np basowe c nad drugą linią to wiolinowe a,także pozostaje Ci tyko poprzenosić wszystkie nuty o 3m w górę i po problemie :)
Tzn nie wiem czy to jest właściwe wyjście ale ja bym tak zrobiła.
Every time you write parallel fifths, Bach kills a kitten.

Skrzypce są nagie. Mają chude ramionka. Niezdarnie chcą się nimi
zasłonić. Płaczą ze wstydu i zimna. Dlatego. A nie, jak twierdzą recenzenci
muzyczni, żeby było piękniej. To nieprawda. Z.Herbert

Awatar użytkownika
Spiewajace Skrzypce
Posty: 17
Rejestracja: ndz 16 maja, 2010

pn 21 cze, 2010

To żaden problem - klucz basowy, czyli klucz "f" na czwartej linii ma właśnie dźwięk "f" - potraktuj ten dźwięk jak swoje "f" na strunie D i gotowe :)
spiewajace.skrzypce@gmail.com
www.spiewajaceskrzypce.pl

Awatar użytkownika
Dori
Posty: 146
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

pn 21 cze, 2010

Transponując synowi na trąbkę (tam jest sekunda wielka w górę) nauczyłam się, że najważniejszy jest pierwszy dźwięk i zapisanie właściwych znaków przy kluczu, a potem to się tylko "nutowy wzorek" przepisuje.
Rodziców zapraszam na forum: "Dzieciaki ze szkół muzycznych"
http://forum.gazeta.pl/forum/f,45595,Dzieciaki_ze_szkol_muzycznych.html

anisol
Posty: 1
Rejestracja: sob 11 wrz, 2010

sob 11 wrz, 2010

Witam, uczesczam do szkoły muzycznej, ale mam dosc powazny problem, mianowicie musze się nauczyc gamy g-dur, a zgubiłam zeszyt... Proszę o szybka pomoc

Awatar użytkownika
Derry
Posty: 387
Rejestracja: ndz 11 kwie, 2010

sob 11 wrz, 2010

Obrazek

g a h c d e fis g

(Poza tym nie ten dział :) Bardziej pasuje "Edukacja")

Awatar użytkownika
rzepola
Moderator
Posty: 698
Rejestracja: sob 17 kwie, 2010

ndz 14 sie, 2011

W tym roku zdaję egzamin końcowy z literatury muzycznej i z tego, jak też z kilku innych powodów, powoli kompletuję i uczę się podstawowego kanonu utworów, który można znaleźć tutaj: http://www.zsm2.szczecin.pl/pdfy/doku_s ... it_muz.pdf.
Mam teraz problem z Czajkowskim. Otóż dysponuję całym baletem Dziadek do orzechów, a wymagana jest tylko suita. Oczywiście jeśli słucham to już całości, ale chciałabym wiedzieć, na których numerach muszę się skupić najbardziej. Czy zatem ktoś wie, które konkretnie utwory wchodzą w skład suity op. 71 a? Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź.
Ćwiczu, ćwiczu.
Chodź, zarzępolę Ci na szczypcach duszy mojej!

Wróć do „Edukacja”