Diedra
Posty: 25
Rejestracja: pn 28 cze, 2010

pt 20 maja, 2011

Weqe, zdecydowanie nałożyłaś masakrycznie za dużo! Jeden (max 2!) ruch w górę smyczka, jeden w dół, to wystarczy na cały dzień gry. Smarowanie co parę minut? W tej chwili masz zdrowo zawalony smyczek. Przez 2 tygodnie zero kalafonii.

Wege
Posty: 4
Rejestracja: śr 18 maja, 2011

pt 20 maja, 2011

Kalafonia była w zestawie z futerałem i smyczkiem, nie ma ceny ani firmy. W każdym razie już jest ok. Na początku jakby jej co chwilę brakowało, ale po jakimś czasie ten problem zniknął.

Awatar użytkownika
rzepola
Moderator
Posty: 698
Rejestracja: sob 17 kwie, 2010

pn 22 sie, 2011

Tralalala, trolololo...! A mój prawy nadgarstek zaczął chodzić jak należy! Wczoraj... poczułam TO!

Agatha26 prosiła, żebym opisała mój problem ze smyczkiem.
1. Granie w górnej połowie - ręka automatycznie opada w dół, bo tam wygodniej grać. Walczę z tym i jest lepiej.
2. Zła praca nadgarstka - usztywniony, bez naturalnego odruchu wyginania się na zewnątrz przy graniu przy żabce i do wewnątrz u szpica. Ale to właśnie zaczęło wychodzić :).
3. Słabe przyłożenie - poprzez ćwiczenia opisane przeze mnie w "stopniowaniu dynamicznym" zaczeło wychodzić.
4. Zjeżdżanie po gryfie i podstawku przy szybkim graniu całym smyczkiem - ćwiczę martele w Kreutzerze 2. Ósemka - pauza, ósemka - pauza. Każda na cały smyczek. No i zaczeło wychodzić :mrgreen: . Także ćwiczenie czyni mistrza :).
Ćwiczu, ćwiczu.
Chodź, zarzępolę Ci na szczypcach duszy mojej!

Awatar użytkownika
Namizawa
Posty: 644
Rejestracja: sob 10 kwie, 2010

pn 22 sie, 2011

Co do grania w górnej połowie to dodam coś od siebie bo walczyłam z tym namiętnie i nadal trenuje silną wolę starając się unikać tego nawyku.Wygoda którą odczuwamy i dyskomfort w dolnej połowie to kwestia rozluźnienia/spięcia ramienia.Na dole górze gra nam się dobrze bo jest wygodnie,luźno,ręka gra niemal sama z siebie.Grając przy żabce łatwo się spiąć bo jest to mniej naturalna pozycja ręki,ale wystarczy ją trochę podnieść,rozluźnić ramię i ćwiczyć jak najwięcej w dolnej części smyczka,np grając gamy.

Kiedy to czytam brzmi górnolotnie i łatwo,ale wymaga sporego nakładu pracy zwłaszcza jeśli łączy się z wykorzenianiem złych nawyków.
Every time you write parallel fifths, Bach kills a kitten.

Skrzypce są nagie. Mają chude ramionka. Niezdarnie chcą się nimi
zasłonić. Płaczą ze wstydu i zimna. Dlatego. A nie, jak twierdzą recenzenci
muzyczni, żeby było piękniej. To nieprawda. Z.Herbert

Awatar użytkownika
Solarisu
Posty: 3
Rejestracja: pt 23 kwie, 2010

ndz 23 paź, 2011

Witam
Mam problem z prawą ręką. Kiedy gram, dłoń nie jest prawidłowo ułożona, bo powinna być ''opuszczona'', ale ja nie zawsze pamiętam o tym i popełniam błędy. Poza tym, kiedy gram mam sztywną rękę, przez co nie może być ona swobodna i palce nie mogą podnosić smyczka. Proszę o jakieś ćwiczenia na swobodną i prawidłową pozycję prawej ręki, ponieważ mi nie wychodzi
Z góry dziękuję


Twoje pytanie pasuje do tego wątku. rzępoła
Skrzypce Pengano SI Dark

Awatar użytkownika
rzepola
Moderator
Posty: 698
Rejestracja: sob 17 kwie, 2010

pn 24 paź, 2011

Ciężko cokolwiek powiedzieć, bo Twój opis nie jest precyzyjny i tak naprawdę nie wiadomo, co robisz źle. W każdym razie polecam serie filmów o smyczku: http://www.youtube.com/user/professorV# ... BXFdJ3rJFc oraz http://violinmasterclass.com/bowgrip.php .

Co do rozluźnienia prawej ręki:
1. Musisz mieć świadomość kontroli nad: barkiem, łokciem, nadgarstkiem i palcami. Dlatego wykonuj ćwiczenia, w którym ruszasz tylko jednym z tych stawów. Np. najpierw zataczasz wielkie koło całą ręką, potem ramię nieruchome i obracasz tylko przedramieniem (żeby rozruszać łokieć), itd. Będziesz wtedy dokładnie wiedzieć w czasie gry, która dokładnie część ręki jest sztywna, łatwiej Ci będzie ją rozluźnić i, dzięki wzmocnieniu mięśni, prowadzenie smyczka będzie mniejszym wysiłkiem.
2. Wykonuj łokciem ruchy jak przy podnoszeniu ciężarków, z całkowitym rozluźnieniem przedramienia, nadgarstka i palców. Czyli ruszasz łokciem do siebie i od siebie, a nadgarstek i reszta lata swobodnie (to coś jak przy wibracji).
3. Ruszaj ręką rozluźnioną jak powyżej tak, jakbyś trzymała w tej ręce smyczek. Pozwól przyzwyczaić się ręce do luzu w takiej pozycji.
Powodzenia!
Ćwiczu, ćwiczu.
Chodź, zarzępolę Ci na szczypcach duszy mojej!

Awatar użytkownika
mich12
Posty: 65
Rejestracja: czw 14 lip, 2011

czw 19 lip, 2012

Gdy gram przy żabce i przechodzę na inne struny smyczkiem, to wręcz wychodzi to obrzydliwie i niechlujnie. :mrgreen: Smyczek się chwieje, dźwięk "szaleje". Możecie spróbować postawić diagnozę, co może być źle ? Jakie ćwiczenia wykonywać ? :->
"Aby być dobrym opowiadaczem, trzeba być najpierw dobrym słuchaczem"

Awatar użytkownika
rzepola
Moderator
Posty: 698
Rejestracja: sob 17 kwie, 2010

czw 19 lip, 2012

To pewnie coś związanego z prowadzeniem ręki całkowicie rozluźnionej (nadgarstek i palce) i uświadomieniem sobie roli, którą ma każdy palec. W tym wypadku skup się przede wszystkim na małym. Przy zmianie smyczka przy żabce powinieneś przez chwilę poczuć na nim ciężar całego smyczka. Poćwicz zmiany małym odcinkiem smyczka w tej jego części najpierw na jednej strunie, potem ze zmianami strun. Powinno pójść do przodu.
Pozdrawiam!
rzępoła
Ćwiczu, ćwiczu.
Chodź, zarzępolę Ci na szczypcach duszy mojej!

Mr_Skrzyp
Posty: 24
Rejestracja: śr 20 lut, 2013

pt 05 kwie, 2013

Widzę, że kilka osób miało(lub wciąż ma) problem z lekkim odbijaniem/drganiem smyczka na strunach, a przez to powstaje taki... wyjący, trochę jak syrena w karetce, dźwięk. Miałem ostatnio to samo(szczególnie w dolej połowie smyczka), pomógł mi m.in. ten film : http://www.youtube.com/watch?v=AxkJGL1GgDI W moim przypadku błędami były: podniesiony bark prawej ręki i zbyt mocne naprężenie włosia. Pomogła mi także rotacja smyczka przy dojeżdżaniu do żabki. Mam nadzieję, że komuś pomogłem ;-)
"Potykając się można zajść daleko; nie wolno tylko upaść i nie podnieść się." - Johann Wolfgang von Goethe

chupakabra
Posty: 7
Rejestracja: pt 23 sie, 2013

pt 06 wrz, 2013

Derry, dlaczego nie można dotykać włosia?

Awatar użytkownika
Derry
Posty: 387
Rejestracja: ndz 11 kwie, 2010

ndz 08 wrz, 2013

Zabrudzisz, zapocisz, pokleisz włosy. Jak dotkniesz to niby się nic nie stanie, ale chodzi o pewną zasadę, którą trzeba w sobie wyrobić. Potem dotkniesz spoconymi rączkami i kalafonia poklei włosy.

Marshall
Posty: 4
Rejestracja: pn 16 wrz, 2013

pn 16 wrz, 2013

Witam!
Mam problem - kupiłam nowe skrzypce - próbowałam zagrać... i nie słychać prawie nic! Gdy uderzam struny palcem jest wszystko ok. Czytałam na forum - powinnam dobrze nasmarować włosie kalafonią. Ale 10min smarowania i nie ma absolutnie żadnej różnicy. O co może chodzić?

Awatar użytkownika
rzepola
Moderator
Posty: 698
Rejestracja: sob 17 kwie, 2010

wt 17 wrz, 2013

Źle naciągnięty smyczek. Albo nie jeździsz nim po strunach. innej opcji nie ma.
Ćwiczu, ćwiczu.
Chodź, zarzępolę Ci na szczypcach duszy mojej!

Marshall
Posty: 4
Rejestracja: pn 16 wrz, 2013

wt 17 wrz, 2013

Nie no, trafiać w struny jeszcze potrafię :P
naciągałam mniej, naciągałam bardziej. Już nie mam pomysłów...

Awatar użytkownika
Derry
Posty: 387
Rejestracja: ndz 11 kwie, 2010

śr 18 wrz, 2013

Zetrzyj kalafonię papierem ściernym i wtedy posmaruj.

SpecOdHec
Posty: 1
Rejestracja: śr 21 maja, 2014

śr 21 maja, 2014

Trochę późna odpowiedź, ale może jednak pomogę...
Sprawdź u lutnika, czy dusza nie spadła. Właściwie możesz nawet sprawdzić sama.
Popatrz przez "efy" do wnętrza pudła. Jeśli widzisz tam patyczek, stojący pomiędzy jedną a drugą płytą pudła (gdzieś pod podstawkiem) to wszystko w porządku i to nie to. Ale jeśli patyczka nie ma, albo stoi krzywo - odwiedź lutnika.

Marshall
Posty: 4
Rejestracja: pn 16 wrz, 2013

sob 15 lis, 2014

Z duszą było wszystko ok. Okazało się, że to problem kalafonii. Nie sądziłam, że trzeba ją zetrzeć papierem ściernym lub pociachać nożykiem. Ja właśnie nożem zrobiłam ją "w kratkę" i wszystko ok. 3 ruchy i skrzypce zaczęły grać ;D

Wróć do „Edukacja”